onsdag 27 april 2016

MARTIN WIDMARK, 6-9 år, 10-13 år, 14-16 år, lättläst

* Serie: Rakel, se flik Bilder
Martin Widmark har skrivit serien om superhjälten Rakel och hennes två vänner Sara och Mats och hur de kämpar mot Ryslige Roland och hans två kumpaner. Det har kommit ut 7 delar. Serien är bra och innehåller flera verser med rim. Jag har läst alla böcker med mina barn och de är underhållande.

* Serie: I elfte timmen, se flik 10-13 år 
Martin Widmark skriver denna serie tillsammans med Petter Lidbeck.  Den handlar om tre pensionärer Dagny, Grace och Osvald som snubblar över ärkeskurken FF samt en massa andra äventyr. Serien är lite småkul men MW har skrivit bättre serier.

*  Serie: David och Larissa, se flik 14-16 år 
Denna serie får du bara inte missa, så bra är den! Serien handlar om de två klasskamraterna David och Larissa som går i åk 7 och som stöter på en massa äventyr. Serien har starka naturvetenskapliga drag och när man läser denna som lär man sig mycket nytt. Del 4 fick litteraturpriset Spårhunden år 2008, dvs bästa barn- och ungdomsdeckare.

* Serie: Nelly Rapp, se flik 6-9 år
Det har kommit ut 20 delar år 2020. Serien passar från 8 år.
Min favoritserie för lågstadiebarn och läsnybörjare!
Serien handlar om flickan Nelly Rapp. Hon bor med sina föräldrar och bassetthunden London.
Serien gick som radiokalender år 2009 men jag skulle vilja att den blev en tv-serie också. Jag har skickat en önskan till SVT om att serien skulle filmatiseras för jag tror att den hade kunnat bli hur bra som helst!

* Serie: Halvdan Viking, se flik 6-9 år
8 delar har kommit ut år 2016.
Suverän serie om vikingatiden. Serien är lättläst men kan även läsas högt. Vikingatiden brukar bearbetas i åk 4 och kan läsas även då. Det är luftig text med bilder på varenda sida. En del bilder kan vara lite skrämmanden. Sidantal ca 100. Jag tror att denna serie hade blivit bra för tv-rutan, hoppas att den kommer snart!

* Serie: Tyko Flores, se flik 14-16 år
3 delar
Jag tycker att denna serie är den bästa som Martin har skrivit. Det finns en illustration till varje kapitel och de är helt fantastiska. Jag rekommenderar dig verkligen att studera bilderna, de förtydligar kapiteltexten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar